Hjem › Forum › Dykkeprat › Generell dykkerprat › Forslag til Rødehavet
-
Forslag til Rødehavet
Skrevet av bound02spiriticloud-com 19. august 2025 kl. 17:19Hei alle sammen! Jeg planlegger min første dykketur til Rødehavet senere i år og lurte på om dere kan dykke – hvor er de absolutt beste stedene å dra? Det finnes så mange alternativer – Sharm, Hurghada, Marsa Alam, liveaboards – det er overveldende. Noen favoritter eller steder jeg må se?
bound02spiriticloud-com svarte 7 months, 2 weeks ago 3 medlemmer · 7 svar -
7 svar
-
Flott spørsmål, Tess. Du har noe spesielt i vente – Rødehavet er fantastisk. Hvis dette er første gang, anbefaler jeg å starte med Marsa Alam. Det er roligere enn Sharm og Hurghada, og revene er i utmerket stand. Elphinstone Reef er et must – spesielt hvis du liker haier. Jeg så hvittippede haier der i november i fjor.
-
Richard har rett – Elphinstone er legendarisk. Men hvis du er åpen for en liveaboard-ferie, kan du se mye mer. Noen av reiserutene sør for Rødehavet besøker steder som Daedalus, Brothers og St. John's – superavsidesliggende, uberørte og fulle av liv. Det var der jeg hadde mine beste møter med hammerhaier og mantaer.
-
Det høres utrolig ut. Jeg har bare dykket fra kysten så langt – synes du en liveaboard-tur er for mye for en første tur til Rødehavet?
-
Ikke nødvendigvis! Hvis du er komfortabel i vannet og har lyst til å dykke flere ganger om dagen, er liveaboards en fantastisk måte å se de beste stedene på. Men hvis du foretrekker noe mer avslappet, kan dagsturer fra Marsa Alam eller Hurghada fortsatt være veldig givende.
Men husk at det nordlige Rødehavet også har noen flotte vrak. Hvis du er interessert i historie, er Thistlegorm et av verdens beste vrakdykk. Du kan gjøre det fra Sharm el Sheikh eller på en nordlig liveaboard. Den er fullpakket med gjenstander fra andre verdenskrig – motorsykler, rifler, lastebiler – alt fortsatt inne i vraket.
-
Oj, det høres episk ut. Trenger jeg et spesielt sertifikat for de dypere dykkene eller vrakdykkene?
-
For Thistlegorm kreves vanligvis avansert åpent vann fordi det er rundt 30 meter. Og en vrakspesialist hjelper, spesielt hvis du planlegger å trenge gjennom strukturen. For steder som Brothers eller Daedalus foretrekker guider ofte at du har 50+ dykk, siden strømmene kan være sterke.
-
Også verdt å merke seg: Sudans Rødehav er fantastisk hvis du er klar for en mer eventyrlig tur. Mindre folksomt, fantastiske murer og steder som Sha'ab Rumi – Jacques Cousteaus gamle undervannsbase er fortsatt der!
Logg inn for å svare.